چگونگی یادگیری زبان دوم برای کودک

در دنیای امروزی چند زبانه بودن و علی الخصوص تسلط بر زبان انگلیسی یکی از نیازهای اساسی جوامع پیشرفته و در حال توسعه است و لذا این امر، هر فرد آگاه از تبادلات و معادلات جوامع مدرن را مترصد می سازد تا در جهت یادگیری یک زبان بین المللی که بهترین آن زبان انگلیسی می باشد تمام تلاش خود را مبذول دارد و همچنین این موضوع بسیاری از والدین دلسوز را نیز مشمول خود می سازد.

اما بسیاری از والدین سن مناسب را برای یادگیری زبان انگلیسی نمی دانند و این گونه می اندیشند که فرزندشان هر زمان آمادگی و فرصت لازم برای یادگیری زبان انگلیسی را خواهد داشت. پرداختن به این نکته بسیار ضروری به نظر می رسد که چرا سنین کودکی و نوجوانی بهترین دوران برای یادگیری یک زبان خارجی علی الخصوص زبان انگلیسی می باشند و ثانیا یادگیری یک زبان بین المللی چه تاثیری در آینده ی کودک خواهد داشت.

از سوی دیگر نکته ای که حائز اهمیت به نظر می رسد وجود یک روش مناسب و هماهنگ با پیچیدگی های ذهنی یک فرد علی الخصوص یک کودک می باشد.

کودکان از یادگیری لذت می برند.

برای آن ها اهمیت ندارد که یک فعالیت به تقویت توانایی های شناختی آن ها منجر می گردد یا مهارت های حرکتی آن ها را بهبود می بخشد. تنها کافیست برای کودکان اوقات خوشی فراهم گردد. البته نکته ای که بایستی مدنظر قرار داد شیوه تدریس زبان انگلیسی بسته به دوره ی سنی هر فرد بسیار متفاوت خواهد بود و با کم شدن سن فرد تدریس زبان انگلیسی به مراتب سخت تر خواهد شد و نیازمند اساتیدی مجرب در زمینه کار با کودکان خواهد بود که شناختی جامع و مبسوط از رفتارها و نیازهای کودک دارند.

 

 

شجاعت

مسأله حیرت انگیز در مورد کودکان این است که آنها بدون داشتن هراس یا ترس هر چیزی را در اطراف خود امتحان می کنند، حتی اگر درستی یا نادرستی آن را ندانند. این موضوع در یادگیری زبان هم صادق است. کودکان فارغ اینکه ممکن است نظرشان اشتباه یا درست باشد، به سرعت آن را به زبان می آورند. آنها مشتاق دریافت بازخورد دیگر هم کلاسی ها یا معلم هستند. آنها با اشتیاق بسیار با کلمات جدیدی که یاد گرفته اند جمله سازی می کنند تا واکنش بزرگسالان را ببینند.

شبکه قدرتمندی از پشتیبانان

اطراف بچه ها افراد زیادی برای ابراز محبت و پشتیبانی از آنها وجود دارند. آنها از کسانی که دور و بر خود می بینند الگو می گیرند. والدین، بچه ها، معلمین همه منابع الهام بچه ها هستند. زمانی که معلم و والدین هر دو در زبان آموزی به کودک کمک کنند، او همیشه با زبان در ارتباط است، از والدین خود قوت قلب می گیرد و همیشه در طول روز در تعامل با زبان دوم به سر می برد.

معلم در کلاس زبان را به کمک متدهای نوین و به کارگیری آهنگ ها و شعر های مناسب آموزش می دهد، سپس مباحث یاد گرفته شده در کلاس به کمک همکاری والدین در خانه قابل فهم تر و بهتر هضم خواهند شد.

والدین می توانند برای کمک به فرزندان خود در یادگیری زبان از سی دی های آموزشی، کتاب داستان های چند زبانه، بازی ها و ویدیوهای آموزشی استفاده نمایند. تفاوت میان کودکان و بزرگسالان هنگام یادگیری این است کودکان به خودانگیزه بخشی یا self-motivation نیازمند نیستند. این نکته یادگیری را برا این گروه سنی سهل تر می کند.

عادی سازی یادگیری

آموزش زبان انگلیسی در سنین کم به کودک خواهد آموخت که چندزبانگی مسئله ای عادی در محیط پیرامون است. توانایی صحبت کردن زبانی به غیر از زبان مادری، نباید موضوعی غیر معمولی و فوق العاده تلقی شود. با دانستن زبان احساس تعلق بیشتری با جوامع دنیا خواهیم کرد. زمانی که کودک بوسیله ویدیو، تصویر، آهنگ و کتاب با فرهنگ کشوری که در حال یادگیری زبان آن است آشنا می شود، هنگام بزرگسالی حس راحتی بسیار بیشتری در درک دنیای پیشرفته ای که زبان ها و فرهنگ ها در تقارن با یکدیگر هستند خواهد کرد.

 

آموزش یادگیری زبان دوم برای کودک

 

 

 

نحوه آموزش زبان دوم به کودک (انگلیسی)

در این مقاله با موضوع نحوه آموزش زبان دوم به کودک (انگلیسی) با شما همراه هستیم و روش ها و نکات آموزشی زبان دوم به کودکان را به شما معرفی خواهیم کرد.

بهترین سن برای یادگیری زبان دوم در دوران کودکی و در سن ۴ الی ۱۰ سالگی می باشد. بسیاری از پدر و مادر ها برای آموزش زبان دوم به کودکشان با دغدغه های زیادی مواجه می شوند. ما در این مقاله چندین راهکار و نکته برای آموزش زبان انگلیسی به عنوان زبان دوم به فرزندان دلبند شما معرفی خواهیم کرد.

برای اینکه کودکان زبان انگلیسی را بهتر یاد بگیرند باید ذهن و روح آن ها آمادگی کافی داشته باشد. بعد از اینکه کودک شما آماده ی یادگیری شد، می توانید به دنبال پیدا کردن یک مدرس ماهر و مجرب و منابع آموزشی مناسب باشید.

آماده کردن کودک برای یادگیری زبان انگلیسی:

قبل از اینکه برای آموزش زبان انگلیسی به کودک خود اقدام کنید، باید به آماده کردن ذهن کودک بپردازید. برای این کار شما می توانید از طریق گفتگو با کودک خود، او را از فواید یادگیری زبان انگلیسی آگاه کنید.

البته توجه داشته باشید که دلایل منطقی و صحبت های بزرگسالانه برای قانع کردن کودکان مناسب نیست، بلکه باید به گونه ای با او صحبت کنید که یادگیری زبان دوم را نوعی سرگرمی بداند و برای انجام آن اشتیاق داشته باشد.

بعضی از کودکان از رفتن به کلاس های مختلف و دور شدن از پدر و مادر هراس دارند. والدین آن ها باید کاری کنند که کودک برای رفتن به کلاس اشتیاق داشته باشد و از لذت های یادگیری زبان جدید و آشنایی با دوستان جدید با او صحبت کنند. توجه داشته باشید که این مرحله در روند آموزش و علاقه مند کردن کودک به یادگیری زبان انگلیسی بسیار موثر است و باید برای آن وقت و توجه کافی صرف کرد.

نکاتی که برای شروع روند آموزش باید به آن توجه کرد:

در انتخاب آموزشگاه زبان دقت کافی داشته باشید و سعی کنید کودک خود را به یک آموزشگاه معتبر بفرستید.
برای انتخاب مدرس مناسب و مجرب، به مقایسه ی سوابق کاری چندین مدرس مختلف بپردازید و بهترین آن ها را انتخاب نمایید. همچنین می توانید از شاگردان سابق آن ها درباره روند کار و فضای کلاسشان پرس و جو کنید.

از مدرس فرزند خود بخواهید منابع آموزشی مورد استفاده را به شما معرفی کند؛ سپس به تحقیق در مورد آن منابع بپردازید و از مفید بودن محتوای آن ها اطمینان حاصل کنید.
هر روزی کودک از کلاس بر می گردد درباره کلمات جدیدی که یاد گرفته از او سوال کنید و مدام او را تشویق نمایید. با این کار کودک برای رفتن به کلاس مشتاق تر خواهد شد.

 

نکاتی که مدرسان برای آموزش زبان انگلیسی به کودک باید مورد توجه قرار دهند:

همانطور که گفتیم، مدرس زبان باید با دقت کافی انتخاب شود و مطمعن باشید که از مهارت و تجربه کافی برخوردار است. مدرسین و معلم های زبان باید برای آموزش بهتر و موثر تر به نکات زیر توجه نمایند:

برای علاقه مند کردن کودکان از شعر و موسیقی کمک بگیرید. با این کار کودکان به یادگیری مطالب جدید حس خوبی پیدا می کنند و با علاقه به شعر ها گوش می دهند.
می توانید برای آموزش کلمات جدید از تصویر و نقاشی استفاده کنید.
برای اینکه جملات و مکالمه های انگلیسی را به کودکان آموزش دهید، در کلاس برای آن ها فیلم و انیمیشن های انگلیسی پخش نمایید.
برای اینکه فضای کلاس برای کودکان خشک و خسته کننده نباشد، می توانید نوعی بازی و سرگرمی در کلاس اجرا کنید. سعی کنید بازی های مورد علاقه کودکان را اجرا کنید و از آن ها بخواهید حتی در حین بازی هم با هم به زبان انگلیسی صحبت کنند.
برای تشویق هر چه بیشتر کودکان با هر پیشرفت به آن ها جایزه بدهید.
از داستان های تصویری استفاده کنید و برخی از تصاویر داستان را به زبان انگلیسی برای آن ها تکرار نمایید.
به والدین آن ها برنامه ها و بازی های آموزشی معرفی کنید تا با نصب آن ها روی تبلت و تلفن های همراه، از این طریق در منزل با کودکان تمرین کنند.
سعی کنید نام حیوانات و رنگ های مورد علاقه هر کدام از کودکان را بپرسید و سپس معادل انگلیسی آن را به او بیاموزید.
می توانید برای آموزش لغات جدید از فلش کارت های مختلف استفاده کنید.
در کلاس و سایر جاهای آموزشگاه پوستر های مختلفی از اعداد، نام حیوانات، رنگ ها و برخی کلمات قرار دهید تا همواره در مقابل دید کودکان باشد و برای آن ها مرور شود.

 

 

نکاتی که پدر و مادر ها برای آموزش زبان انگلیسی به کودک باید مورد توجه قرار دهند:

بعضی از پدر و مادر ها ترجیح می دهند به جای فرستادن فرزند خود به آموزشگاه های زبان یا استخدام مدرس خصوصی، خودشان آموزش کودک را به عهده بگیرند. اگر شما هم از این دسته والدین هستید، به شما توصیه می کنیم برای آموزش بهتر به نکات ذیر توجه نمایید:

سعی کنید برای کودکتان کتاب داستان و مجله های انگلیسی تهیه کنید:

کودکان علاقه دارند که با پدر و مادر و اطرافیان خود به مطالعه کتاب بپردازند و معمولا مطالب کتاب ها به خوبی در ذهنشان می ماند. بنابراین اگر شما کودکتان را در مطالعه یک کتاب داستان انگلیسی همراهی کنید، آن ها به خوبی کلمات کتاب را یاد می گیرند. بهتر است این کتاب ها مصور باشند و شما تصاویر کتاب را با زبان انگلیسی به کودکتان معرفی کنید.

همچنین بهتر است سعی کنید شب ها قبل از خواب داستان مورد علاقه فرزندتان را به زبان انگلیسی برای او تعریف کنید و از این طریق کلمات و ساختار های جمله را به کودک خود آموزش دهید.

بازی های عروسکی مختلف را به زبان انگلیسی و با عروسک مورد علاقه کودک انجام دهید:

شما می توانید بازی های مختلف را با عروسک های مورد علاقه فرزندتان انجام دهید و در حین بازی از زبان عروسک ها با زبان انگلیسی با فرزندتان صحبت کنید. همچنین می توانید یک تئاتر عروسکی راه بیندازید که موضوع آن آموزش زبان انگلیسی به عروسک ها باشد.

کودک خود را به باغ وحش ببرید و نام حیوانات مختلف را به زبان انگلیسی به او آموزش دهید:

شما می توانید از تصاویر حیوانات مختلف استفاده کنید و نام هر حیوان را به زبان انگلیسی به کودک خود یاد بدهید. سپس یک روز را برای رفتن به باغ وحش به همراه کودک خود اختصاص داده، و در آنجا از کودکتان بخواهید که حیوانات را به زبان انگلیسی صدا بزنند. برای اینکه این نام ها در خاطر کودکان بماند، می توانید نام یک حیوان را به زبان انگلیسی به کودک گفته و از او بخواهید که این حیوان را نقاشی بکشد.

با کودکتان به انجام بازی های مختلف مثل قایم باشک بپردازید و برای شمردن اعداد زبان انگلیسی را به کار ببرید:

یکی از بهترین تمرینات برای به خاطر سپاری اعداد انگلیسی، بازی هایی مثل قایم باشک می باشد. ابتدا اعداد را به ترتیب به کودکتان آموزش دهید و سپس برای یادگیری بهتر، از او بخواهید اعداد را به صورت معکوس بازگو کند. مثلا می توانید زمانی که در بازی به دنبال کودک خود می گردید، اعداد را به صورت معکوس بشمارید.

برای کودکان خود موسیقی ها و شعر هایی به زبان دوم پخش کنید یا بخوانید:

شما می توانید زمانی که در اتومبیل هستید و فرزندتان را به مدرسه یا مهد می فرستید، برای آن ها شعر و موسیقی های انگلیسی پخش کنید. یا اینکه به کودکان خود شعر های انگلیسی یاد داده و در جمع ها و دورهمی های مختلف از او بخواهید که آن شعر ها را بخواند. با این کار کودک مورد تشویق قرار می گیرد و انگیزه بیشتری پیدا می کند.

با والدین دیگری که قصد آموزش زبان انگلیسی به کودکشان را دارند همکاری کنید:

شما می توانید فرزندان خود را تشویق کنید که با هم به زبان انگلیسی صحبت کنند، کلمات جدیدی که یاد گرفته اند را به هم معرفی کنند، با هم شعر های انگلیسی بخوانند و …

 

 

برای کودک خود یک دیکشنری تصویری خریداری نمایید:

سعی کنید برای آموزش بهتر کودک از یک دیکشنری تصویری استفاده کنید و از کودک خود بخواهید کلمات آن را در جملات مختلف به زبان انگلیسی به کار ببرد. همچنین می توانید درباره هر تصویر سوالات مختلفی مثل رنگ، اندازه، محل آن، کار آن و … بپرسید تا بهتر در ذهن کودک حک شود.

پوستر های مختلفی از اعداد، نام حیوانات، نام رنگ ها، نام میوه ها، نام غذاها و … به زبان انگلیسی را روی دیوار اتاق کودکتان بچسبانید:
این کار باعث می شود که هر بار این کلمات برای کودک مرور شود و در خاطرش بماند. شما می توانید از کودک بپرسید که کدام پوستر را بیشتر دوست دارد و از این طریق علاقه مندی های او را بشناسید. سپس برای مشتاق تر شدن او به آموزش بیشتر همین علاقه مندی ها بپردازید.

قبل از خوابیدن کودک برای او به زبان دوم لالایی بخوانید:

با این کار حتی لحظه خوابیدن هم ذهن کودک به یادگیری زبان دوم درگیر می شود.

امیدواریم مطالب ذکر شده به آموزش هر چه بهتر زبان انگلیسی به عنوان زبان دوم برای فرزندانتان کمک کرده باشد. توجه کنید که علاوه بر این نکات، صبر و محبت شما در یادگیری بهتر و اشتیاق بیشتر کودکان بسیار موثر است.

 

 

مطالب پیشنهادی :


می خواهیم یک آموزشگاه زبان کودکان در غرب تهران به شما معرفی کنیم. آموزشگاه زبان بادبادک یکی از بهترین آموزشگاه های ویژه کودکان در غرب تهران است.

آموزشگاه تخصصی زبان کودک بادبادک با استفاده از روش ها و شیوه های نوین زبان آموزان 3 تا 7 سال و 7 تا 14 سال را برای شرکت در آزمون های تافل و اخذ مدرک زبان انگلیسی تافل TOEFL برای کودکان ، آماده می نماید .

شیوه آموزشی که بادبادک را به نوعی بهترین آموزشگاه زبان کودکان در تهران نموده است و این موسسه از آن استفاده می کند کودکان شما بدون کوچکترین استرسی میتوانند با بازی و موسیقی و روشهای مختلف زبان انگلیسی را یاد بگیرند و ما به شما والدین عزیز توصیه می کنیم تا کودکان خود را در سنین ۳ تا 14 سالگی در آموزشگاه زبان ثبت نام کنید زیرا در نظر روانشناسان آموزش زبان دوم از سنین سه تا پنج سالگی و یا در سنین 7 تا 14 سال باید آغاز شود زیرا کودکان در این سنین به راحتی می‌توانند لحظه خود را تقویت کرده و در آینده بسیار راحت و با تسلط بیشتر به زبان انگلیسی صحبت کنند.

 

از ویژگی های مثبت این آموزشگاه دسترسی آسان و  وجود مربی های باتجربه و محیطی بسیار جذاب است. اگر تا بحال آموزشگاه زبان بادبادک را ندیده اید به شما توصیه می‌کنیم تا با ادرس های گفته شده مراجعه کنید و محیط  آموزشگاه و شیوه تدریس را خودتان مشاهده کنید و یا با تماس تلفنی مشاوره های لازم را دریافت کنیم.

 

آیا آموزش زبان به کودک 3 ساله ممکن است ؟

با مطالعه ی این مقاله پاسخ خود را بیابید.

آیا زبان انگلیسی برای کودکان 5 ساله مناسب است ؟

بله

آموزشگاه زبان برای کودک 4 ساله در تهران هست ؟

بله آکادمی زبان تخصصی بادبادک

Rate this post