روش تدریس الفبای انگلیسی به کودکان

آموزش زبان انگلیسی برای کودکان یکی از شیرین ترین و دشوار ترین کار هاست. چرا که اگر این روند درست انجام نگیرید با مشکل دچار خواهیم شد.

بهترین کار این است که اول با آموزش موزیکا حروف الفبای انگلیسی کار را آغاز کنیم. و به مرور زمان آن را گسترش داده تا به جمله و … برسانیم.

در این نوع آموزش زبان انگلیسی برای کودکان انواع روش تدریس را به شما آموزش خواهیم داد که بدون نیاز به کلاس و … بتوانید کودکان خود را آموزش دهید.

این آموزش همراه با شعر و موزیکال و رقص خواهد بود که می توانید فیلم ها و کارتون ها را با تکرار ملکه ی ذهن فرزندانتان کنید.

اگر زبان انگلیسی خودتان خیلی قوی نیست خللی در کار آموزش ایجاد نمی کند کمی هم بلد باشید در حد خواندن و امثال ان کفایت می کند.

اما چیزی که باعث یاد گیری فرزند شما می شود اشتیاق شماست و بی حال و بی رمق نبودن شماست. فراموش نکنید که بچه در ابتدا نمیتواند برای شما انگلیسی چه چه بزند زمان می برد.

اجازه دهید زمانش طی شود و همش به دنبال نتیجه کار نباشید بازی بازی فرزند شما زبان یاد خواهد گرفت.

همان طور که می دانید نه تنها کودکان بلکه بزرگسالان هم زمانی که چیزی را غیر مستقیم یاد میگیرند به خوبی به ذهن می سپارند.

از بازی کردن به هیچ وجه نباید غافل شد. یکی از راه های آن و ساده ترین راه استفاده از فلش کارت ها است که می توانید از انها استفاده کنید.

تاثیر یادگیری موزیکال زبان انگلیسی بی نظیر و باور نکردنی است. منظورمان از آهنگ، اهنگ های خوانندگان مشهور دنیا نیست آهنگ هایی مانند Twinkle Twinkle little Star و شبیه ان است.

 

 

 

می توانید برای راحتی کار با موارد زیر شروع کنید و همین طور ادامه دهید و پیشرفته تر کار کنید.

  • اعداد one, two, three
    رنگ ها blue, yellow, red
    غذا ها potato, tomato
    حیوانات dog, cat, bear
    اسباب بازی ها toy, car, doll
    لباس ها jeans, socks, shirt
    اعضای بدن ear, nose, eyes
    صفت ها beautiful, nice, happy

 

روش تدریس الفبای انگلیسی به کودکان

 

 

آموزش و یادگیری الفبای زبان انگلیسی میتواند سخت و چالش برانگیز باشد چون ممکن است زبان اول شاگردان الفبایی غیر از الفبای انگلیسی داشته باشد.

مسایل مهم زیادی وجود دارند که باید هنگام آموزش الفبا در ذهن داشت ولی نگران نباشید چون این راهنما به شما کمک خواهد کرد تا از اشتباهات آموزشی رایج دوری کنید و به شاگردان تان کمک کنید که تا حد ممکن به آسانی بیاموزند.

این نکات و ترفندها را بخوانید تا ایده هایی در مورد چگونگی آموزش الفبای انگلیسی به دست آورید.

از حروف ساده شروع کنید.

یادگیری یک الفبای جدید یک چالش بزرگ است و در ابتدا به نظر کاری غیرممکن میرسد. از آنجایی که الفبای انگلیسی حروفی دارد که همیشه یک جور تلفظ نمیشوند پس مهم است که اول با گروه کوچکی از حروف شروع کنید که تقریباً همیشه یک جور تلفظ میشوند.

– سعی کنید با حروف صامت B, D, N, P و حرف صدادار E شروع کنید.

– حروفی را انتخاب کنید که بتوان با آنها کلماتی ساده و تک سیلابی برای تمرین زبان آموزان ساخت. مثلاً bed, pen, den

به زبان آموزان توضیح دهید که الفبای زبان انگلیسی دو نوع حروف دارد، حروف صدادار و حروف بی صدا و به آنها بگویید که رفته رفته و با پیشرفت دروس، تعداد بیشتری از هر نوع را یاد میگیرند.

بهتر است از کلمات واقعی استفاده نشود و نه از ترکیبات من درآوردی و بی معنی. زبان آموزان همه کلمات مطرح شده از ابتدا را یاد نخواهند گرفت ولی ممکن است اتفاقاً این کلمات یادشان بماند.

+ به یاد داشته باشید که بهتر است در ابتدا از آموزش این موارد اجتناب کرد:

– ترکیبات حروف صدادار

– حروفی که چندین تلفظ متفاوت دارند (مثل C)

– حروفی که معمولاً در کنار سایر حروف بکار میروند (مثل Q که به صورت تکی خیلی رایج نیست و معمولاً با حرف U بکار میرود)

– حروف غیر شایع (X یا Z)

 

تمرین و تکرار، باعث پیشرفت میشود.

حال که زبان آموزان چندین حرف را یاد گرفته اند مهم است که قبل از پیشروی، حسابی تمرین کنند.

ارتباط برقرار ساختن بین شکل حروف و صدای آنها اهمیت دارد پس این نکته را در فعالیت ها و بازی های آموزشی در ذهن داشته باشید. چندتا از این پیشنهادات را امتحان کنید:

– مثلاً لغت bee را بگویید و زبان آموز پای تخته باید حرف B را با حروف بزرگ بنویسد و برای حروف کوچک هم امتیازی اضافه در نظر بگیرید.

– از فلش کارت ها استفاده کنید و حروف و کلمات ساده تمرینی را روی آن بنویسید. فلش کارت را بالا گرفته و از زبان آموزان بخواهید کلمه یا حرف نوشته شده را بخوانند.

– با کلمات و حروفی که درس میدهید یک آهنگ یا سرود بسازید و میتوان رفته رفته با وارد کردن حروفی بیشتر آن را طولانی تر کنید. اینکار چالشی مفرح و سرگرم کننده برای زبان آموزان تان خواهد شد. یا مثلاً با استفاده از حروف صدادار، قافیه هایی بسازید.

– یک زبان آموز حرفی را بگوید و دیگری آن حرف را با حروف بزرگ و کوچک بنویسد و بعد برعکس. انگار شاگردان از هم امتحان میگیرند. میتوان اول حرف را نوشت و بعد نفر بعد آن را تلفظ کند و کلمه ای که شامل آن حرف میشود نیز بگوید.

 

استفاده از عکس و تصویر همیشه ایده خوبیست و زبان آموزان نحوه نوشتن حروف را هم یاد میگیرند. این موضوع هنگام یادگیری اولین لغات نیز خیلی مهم است.

حتماً آموزش الفبا را با حروف چاپی و کتابی شروع کنید نه با خط شکسته.

فازبندی کنید.

حال که بعضی حروف اساسی و اولیه را آموختیم سراغ دسته بعدی حروف برویم. حروف صامت H, K, M, T و حرف صدادار O

دوباره باید به فکر کلماتی ساده و تک سیلابی باشیم که میشود با این حروف ساخت. اینها نیز حروفی هستند که اگر در ترکیبی خاص قرار نگیرند، معمولاً همیشه یک جور تلفظ میشوند.

مثلاً: hot, hop, mom, pop, top, pot, bet, men, hen, hem, pen

– کار را در گروه هایی متشکل از چهار یا پنج حرف صامت و یک حرف صدادار ادامه دهید تا وقتی که کل الفبا تمام شود.

– حتماً هر گروه از حروف را با کلی بازی و فعالیت های مختلف تمرین کنید و سپس سراغ گروه بعدی بروید. همچنان که حروف بیشتری یاد گرفتید خواهید توانست فعالیت های جالب تری پیدا کنید و سرودهای الفبایی بخوانید.

+ یک ایده فوق العاده دیگر این است که با استفاده از حروفی که یاد گرفته اید داستان های ساده ای بسازید. مثلاً:

Bob met Ken. Tom met Bob and Ken. Ken and Bob sit. Tom and Bob jump.

توجه داشته باشید که ترکیبات ساده بی صدایی هستند که در آنها تلفظ حروف صامت تغییری نمیکند. البته باز هم اجتناب از ترکیبات پیچیده تری همچون gh, ch, qu, ea, oo و یا حروفی که نوشته ولی تلفظ نمیشوند، فکر خوبی است. کار بر روی اینها را نگه دارید برای آخر کار که زبان آموزان حروف و صداهای ساده تر را یاد گرفته اند.

روی اسامی کار کنید.

همانطور که در مورد بالا متوجه شدید، استفاده از اسامی روش خوبی برای تمرین حروف الفباست. مثلاً حرف K را معرفی میکنیم ولی در پیدا کردن کلمه های ساده متشکل از این حرف موفق نبودیم ولی این حرف خیلی مهم است و تقریباً همیشه یک جور تلفظ میشود. حرف K کاربرد زیادی در اسامی مختلف دارد.

زبان آموزان کار بر روی ایده ها و موضوعاتی که از دل زندگی واقعی شان میایند را دوست دارند. به دو روش متفاوت میتوان از اسامی استفاده کرد:

– به زبان آموزان کمک کنید تا اسامی خودشان را با الفبای انگلیسی بنویسند. سعی کنید ساده ترین ترکیب و بهترین معادل را برای صدای مورد نیازتان پیدا کنید. بگذارید شاگردان خودشان سعی کنند نامشان را بنویسند و به بقیه گروه هم کمک کنند.

– همچنین بعضی از مدرسان زبان دوست دارند زبان آموزان را آزاد بگذارند تا از نام انگلیسی مورد علاقه خود در کلاس استفاده کنند. اینکار تمرین رایجی در کلاس های زبان است و شاید شما هم از انجام این فعالیت لذت ببرید. زبان آموزان هم میتوانند به عنوان تمرین، نوبتی خود را با اسامی واقعی و اسامی انگلیسی شان معرفی کنند.

 

 

همچنین استفاده از اسامی در دروس پایه و اولیه زبان انگلیسی یک استراتژی خوب است چون بکار بردن کلی لغت تازه در همان ابتدای کار، خارج از توان زبان آموزان است و آنها را سردرگم میکند. با این روش زبان آموز میتواند صداهای بسیاری را تمرین کند بدون اینکه مجبور باشد لغات جدید زیادی یاد بگیرد. همانطور که بالاتر دیدیم، ترکیبات شما را قادر میسازند تا کلمات بیشتر و بیشتری بسازید ولی حواس تان باشد که آرام آرام این کار را پیش ببرید. یک اشتباه رایج این است که تعداد زیادی لغت را یکجا و سریع معرفی میکنند.

 

به همسالانتان آموزش دهید.

به یاد داشته باشید که زبان آموزان ESL خردسال و بزرگسال، احتیاجات و سلایق متفاوتی دارند. دروس همیشه باید سرگرم کننده و تعاملی باشند ولی فعالیت های کلاسی باید مناسب سطح شاگردان باشند.

این نکات را با زبان آموزان خردسال امتحان کنید:

– از تصاویر و فلش کارت های زیادی برای ارتباط برقرار کردن بین تلفظ و اسم حروف با شکل حروف استفاده کنید.

– در مورد کودکان مثلاً از قوطی ها و بلوک های اسباب بازی استفاده کنید چون میتوانند اینها را لمس کنند و در دست بگیرند و وقتی یاد گرفتند، آن را به کناری بگذارند.

– آهنگ و سرود در مورد کودکان خیلی خوب جواب میدهد و به آنها کمک میکند که تلفظ حروف و کلمات را به روشی تعاملی با همکلاسی هایشان حفظ کنند.

– همچنین میتوانید برای کمک به کودکان در تمرین تلفظ صدا و نام حروف از بسیاری تمرینات تکرار کردنی استفاده کنید.

در مورد بزرگسالان این نکات را به یاد داشته باشید:

– کمک گرفتن از تصاویر مهم است. اطمینان حاصل کنید که بین شکل کوچک و بزرگ حروف با نام و تلفظ حروف ارتباط برقرار کرده باشند.

– کمک کنید تا یاد بگیرند املای اسمشان را با صدای بلند تلفظ کنند. این مهارت در هنگام ثبت نام و رزرو هتل و اینگونه موارد به دردشان خواهد خورد.

– با گفتن کارکرد عملی مهارت های ساده ای که یاد میگیرند، بازی ها و فعالیت های کلاسی را برای آنها واقعی و با معنی کنید.

– در حد امکان از فعالیت های تیمی و گروهی و یا دو نفره استفاده کنید. بزرگسالان از کارهای گروهی و یا رقابت نفر به نفر و تیمی لذت میبرند.

همچنان که شاگردان تان حروف و کلمات بیشتری یاد گرفتند، به استفاده از داستان و روایت ادامه دهید. اینکار روشی فوق العاده برای تمرین زبان آموزان است و میتوانید از آنها بخواهید داستان را با صدای بلند بخوانند، ماجراهای داستان را بازی کنند

برای تمرین تلفظ و مهارت های شنیداری برای هم داستان تعریف کنند و حتی شروع به پرسیدن سوالاتی ساده از هم بکنند.

 

 

مطالب پیشنهادی :

***

اهمیت یادگیری زبان برای کودک


می خواهیم یک آموزشگاه زبان کودکان در غرب تهران به شما معرفی کنیم. آموزشگاه زبان بادبادک یکی از بهترین آموزشگاه های ویژه کودکان در غرب تهران است.

آموزشگاه تخصصی زبان کودک بادبادک با استفاده از روش ها و شیوه های نوین زبان آموزان 3 تا 7 سال و 7 تا 14 سال را برای شرکت در آزمون های تافل و اخذ مدرک زبان انگلیسی تافل TOEFL برای کودکان ، آماده می نماید .

شیوه آموزشی که بادبادک را به نوعی بهترین آموزشگاه زبان کودکان در تهران نموده است و این موسسه از آن استفاده می کند کودکان شما بدون کوچکترین استرسی میتوانند با بازی و موسیقی و روشهای مختلف زبان انگلیسی را یاد بگیرند و ما به شما والدین عزیز توصیه می کنیم تا کودکان خود را در سنین ۳ تا 14 سالگی در آموزشگاه زبان ثبت نام کنید زیرا در نظر روانشناسان آموزش زبان دوم از سنین سه تا پنج سالگی و یا در سنین 7 تا 14 سال باید آغاز شود زیرا کودکان در این سنین به راحتی می‌توانند لحظه خود را تقویت کرده و در آینده بسیار راحت و با تسلط بیشتر به زبان انگلیسی صحبت کنند.

 

از ویژگی های مثبت این آموزشگاه دسترسی آسان و  وجود مربی های باتجربه و محیطی بسیار جذاب است. اگر تا بحال آموزشگاه زبان بادبادک را ندیده اید به شما توصیه می‌کنیم تا با ادرس های گفته شده مراجعه کنید و محیط  آموزشگاه و شیوه تدریس را خودتان مشاهده کنید و یا با تماس تلفنی مشاوره های لازم را دریافت کنیم.

 

 

 

 

 

بهترین راه برای یادگیری زبان انگلیسی برای کودکان 3 سال ؟

تمرین و تکرار

آموزش الفبای انگلیسی را چگونه شوع کنیم ؟

انتخاب حروفی که که بتوان با آنها کلماتی ساده و تک سیلابی برای تمرین زبان آموزان ساخت.

برای ارتباط برقرار کردن بین تلفظ و اسم حروف از چه چیزهایی استفاده کنیم ؟

 از تصاویر و فلش کارت

Rate this post