تاثیرات یادگیری زبان برای کودکان

امروزه کامل ترین شکل انتقال مفاهیم ذهنی به شیوه ساده از طریق ارتباط زبانی و نوشتاری است . هر چند در گذشته های دور مردم برای برقراری ارتباط از علائم و تصاویر و … استفاده میکردند اما در دنیای امروز اهمیت برقراری ارتباط و تعامل و همفکری کلیه انسانها نقش بسیار مهمی در ارائه کیفیت بهتر برای زندگی ایفا می نماید

از آنجا که در سالیان گذشته به دلایل مختلف سیاسی ، علمی ، اقتصادی و فرهنگی ، زبان انگلیسی به عنوان زبان بین المللی تبدیل به وسیله ارتباط مردمانی از فرهنگها و ملیت های متفاوت شده است. لذا اهمیت یادگیری آن بر کسی پوشیده نیست .

امروزه، اگر فردی بخواهد در رشته پزشکی تحصیل کنید یا مدیری موفق باشد، دانستن زبان انگلیسی یک ضرورت برایش به شمار می آید چرا که در آن صورت می تواند درتجربیاتی که دیگرمردم دنیا بدست آورده اند سهیم شود و در ارتباطی تنگاتنگ با آنان، دانش خود را به روز نگه دارد.
علاوه بر آن طی سالیان اخیر ،نیاز بشر به داشتن زبانی مشترک برای برقراری ارتباط و پیشبرد اهداف علمی-اجتماعی ، بیش از پیش احساس می شود. بنابراین یادگیری زبان انگلیسی که به زبان ارتباط مردم دنیا بدل شده است دراولویت کاری محققان ، سیاستمداران تاجران، دانش پژوهان و … قرارمی گیرد.

 

 

تاثیرات زبان انگلیسی بر کودکان 

 

به توانایی صحبت کردن و درک نمودن دو زبان یا بیشتر، چندزبانگی یا Multilingualism گفته می شود. از این لغت برای تعریف افراد یک جامعه که توانایی صحبت کردن چند زبان را دارند و همچنین جوامع مختلف استفاده می شود. دیگر هم خانواده های این کلمه Bilingualism, Polyglotism می باشند.

تاکنون مقالات بیشماری در مزایای چندزبانگی به چاپ رسیده است. چندزبانگی به درک صحیح افراد از ساختمان زبان های گوناگون کمک کرده و به آنها در فهم عمیق فرهنگ های فراملیتی مختلف یاری خواهد رساند. طبق تحقیقات صورت گرفته توسط دانشمندان، چندزبانگی بروز علائم آلزایمر را در افراد به تأخیر خواهد انداخت. یادگیری زبانی به غیر از زبان مادری، خصوصاً زبان انگلیسی، به مردم در اقصی نقاط جهان کمک کرده تا شغل مورد نظر خود را در ایالات متحده یا سایر کشورهای انگلیسی زبان پیدا کنند.

اهمیت یادگیری زبان از سنین پایین

بسیاری از ما تا زمان ورود به دبیرستان و دانشگاه یادگیری زبان دوم را شروع نمی کنیم، اما پژوهش های صورت گرفته نشان می دهند مقاطع ذکر شده زمان مناسبی برای شروع یادگیری زبان نیستند. در واقع تحقیقات جدید بیانگر این مسأله اند که بهترین زمان برای شروع یادگیری زبان، از سنین بسیار پایین است. پیش تر تصور می شد آموزش زبان دوم در این سنین، سبب بروز اختلالات و مشکلات زبان شناسی در کودک خواهند شد اما پژوهشگران معتقدند بهتر است در مراحل آغازین تولد کودک آموزش زبان دوم شروع شود.

آیا این بدین معنی است که افراد با سنین بالاتر از آموختن زبانی دیگر عاجز هستند؟ پاسخ صد البته منفی است. منظور از موارد ذکر شده است که هر چه زودتر آموزش زبان را برای فرزندان خود آغاز کنید، یادگیری آنان از زبان بهتر و عمیق تر و در نتیجه مفیدتر خواهد بود.

در این مقاله به ۶ دلیل شگفت انگیز مبنی بر اینکه چرا باید آموزش زبان از سنین بسیار پایین شروع شود می پردازیم.

لهجه

در صورتیکه افراد یادگیری زبان را از سنین کودکی آغاز کنند می توانند در سنین بالاتر آن زبان را به صورت روان و بدون لهجه صحبت کنند. طبق پژوهشی از تیمی از دانشمندان دانشگاه واشنگتن با موضوع “پروسه ادراک صبحت در کودکان” ، با بالا رفتن سن افراد شانس تلفظ کردن زبان دوم همانند افراد بومی بسیار کاهش خواهد یافت.

یکی از دلایل بسیار قانع کننده برای شروع یادگیری زبان برای فرزندان خود می تواند همین عامل باشد. با راهنمایی آنان برای یادگیری زبان در سنین پایین، تلفظ صحیح کلمات و صحبت کردن همانند افراد بومی را در سنین بالاتر به آنها هدیه خواهید کرد!

قانون ۱۰ هزار ساعت

مالکم گلادول Malcolm Gladwell نویسنده و سخنران کانادایی در کتاب خود با عنوان منزوی (Outlier) می گوید: “برای آنکه چیزی را بسیار خوب یاد بگیریم که اصطلاحاً ملکه ذهن مان شود، باید حداقل ۱۰ هزار ساعت زمان برای آن صرف کنیم.” همچنین به مدت زمانی هم برای آشنا شدن با موضوع احتیاج داریم. صرف چنین زمان عظیمی برای فردی در سنین بزرگسالی تقریباً ناممکن است. اما اگر یادگیری را از سن کودکی شروع کنیم آن ۱۰ هزار ساعت در سال های آغازین زندگی تا رسیدن به مرحله بزرگسالی پخش خواهند شد.

با شروع آموزش زبان به فرزندان در سنین پایین به آنها فرصت یادگیری بدون عجله را داده و اصطلاحاً آنها را در زندگی جلو انداخته ایم. همچنین استفاده از بیش از یک زبان در طول زندگی فرد سبب افزایش مهارت دانستنی یا Cognitive او خواهد شد.

لذت یادگیری

کودکان از یاد گرفتن لذت می برند. برای آنها اهمیتی ندارد که موضوع یاد داده شده بر روی کدام یکی از مهارت های ذهنی آنها تأثیر خواهد گذاشت. آنها یک راست به وسط موضوع می پرند و از یادگرفتن بسیار خوشحال می شوند! روندی مشابه برای بچه هایی که می خواهند زبان انگلیسی را یاد بگیرند اتفاق می افتد. تصور اینکه بخواهیم با چهار زانو نشتن بر روی زمین به نوجوانان حلقه زده اطرافمان زبان انگلیسی را با شعر و آهنگ خواندن یاد بدهیم غیر ممکن است!

 

 

در مراحل اولیه رشد و نمو مغز، برای درک و کسب زبان، انسانها به مهارت هایی
مجهز شده اند تا با استفاده از قابلیت و توانایی های خاصی با یکدیگر ارتباط برقرار کنند.
این توانایی بتدریج در طی زمان تنزل می یابد، چراکه انسان باید سایر مهارتهای خود را که برای بقاء نیز ضروری است را بهبود دهد.

  • از این رو، دریافت و بکارگیری زبانی جدید برای کودکان کوچکتر راحتتر است.
    بعلاوه، کودکان در این مرحله میتوانند صدای جدید را به شیوه ی صحیح تقلید کنند
    که این موضوع برای تکامل توانایی تلفظ لغات جدید در کودکان، مناسب است.
    یادگیری یک زبان دیگر فواید زیادی را برای کودکان با خود به همراه دارد.
    کودکان میتوانند چیزهای ترکیبی را یاد بگیرند، چراکه برای درک اینکه این مورد سخت است، آنها بسیار خردسالند؛
    از این رو، آنها قادرند تا زبانی دیگر را به شکلی آسان یاد بگیرند.
    همچنین، یادگیری زبان خارجه ممکن است سطح دانش آنها را زمانیکه بالغ شدند، گسترده تر کند

 

  • این موضوع فرصت های زیادی را برای کودکان در آینده رقم خواهد زد.

 

 

چرا برخی معتقدند که کودکان نباید زبان خارجه یاد بگیرند ؟

از طرفی دیگر، بسیاری بر این باورند که کودکان نباید زبان خارجه یاد بگیرند،

چراکه آنها احتمالا آن زبان را بیشتر اوقات بکار خواهند گرفت، بنابراین ممکن است در بخاطر سپردن زبان مادری خود موفق نشوند.
بعلاوه، کودکان باید بر مطالعه ی قابلیت های بنیادی تمرکز کنند که برای تمام دوران زندگی آنها ضروریست (مانند: مهارتهای ارتباطی، مهارتهای زبانی).
آموزش زبان خارجه باید تا زمانی که کودکان بطور جامع در بسیاری از جنبه های روانشناسی و ساختاری رشد نیافتند، به تاخیر بیفتد (حداقل کلاس چهارم).

 

 

آیا باید آموزش زبان انگلیسی کودکان در سنین پایین آغاز شود ؟

امروزه، اهمیت مطالعه یک زبان خارجه، دارا بودن دو یا چند زبان که فواید زیادی را با خود برای انسان به همراه دارد،
در حال تبدیل شدن به گرایش اصلی جامعه ی امروزی میباشد.
بنابراین، به این سوال میرسیم که آیا آموزش زبان انگلیسی کودکان در سنین پایین آغاز شود؟
علیرغم مخالفت برخی ها، افراد بسیاری موافق این قضیه اند که کودکان نباید برای یادگیری زبانی جدید، تا بزرگسالی منتظر بمانند.
یادگیری زبان خارجه در خردسالی بدلایل پیش رو فواید زیادی دارد.

چرا باید آموزش زبان انگلیسی کودکان هرچه زود تر آغاز کنیم ؟

اول اینکه، شروع زودهنگام یادگیری زبان جدید، توانایی کودک برای کسب یک
زبان فطری بجای یادگیری به روش آگاهانه همانند آنچه که بچه های بزرگتر یا افراد بالغ انجام میدهند را بهبود میبخشد.
این موضوع به کودک کمک میکند تا از حضور در کلاس های زبان احساس راحتی کند، زبان خارجه برای کودک همانند زبان مادری اش خواهد بود.

در دوم، آموزش زبان انگلیسی کودکان موجب کمک به باهوش تر شدن کودکان میشود.
بر اساس مطالعه ی پنج ساله مرکز تحقیقات زبان در دانشگاه کرنل، یادگیری زود هنگام زبانی دیگر، رشد ذهنی کودک را تحت تاثیر قرار نمیدهد؛

در مقابل، در مقایسه با کودکانی تنها زبان مادری خود را میدانند، تمرکز بهتری در مدرسه دارند.بعلاوه، در صورتیکه زبان دیگر زودهنگام و با استفاده از شیوه های مناسب معرفی شود، زبان مادری را تقویت میکند.
آموزش زبان انگلیسی کودکان به کودکان کمک میکند تا زبان مادری خود را از لحاظ دستوری بصورت صحیح، واضح و پیوسته تر بکار ببرند.

در سوم، زمانیکه کودکان زبان را از طریق ادغام یادگیری و بازیهای مفید می آموزند، فضایی لذت بخش برای کودکان بوجود می آید.
زمانیکه کودکان “یاد میگیرند که با دوستانشان بازی کنند”، خسته نمیشوند.

این فعالیت ها به کسب اعتماد به نفس زودتر کمک خواهند کرد،

خصوصا زمانیکه بعدا با دیگران ارتباط برقرار میکند و در فعالیت های اجتماعی شرکت میکند، نقش این موضوع برجسته تر میشود.
این موارد واقعا مهارتهای بسیار مهمی اند که کودکان را در تمام زندگی اشان همراهی میکنند.
“مغز بیشتر شبیه ماهیچه است تا انچه که ما همیشه پنداشته ایم. … مغز نیاز به تمرین های ادراکی دارد.

مغز تکه ای از سفال نیست که بر روی ان نقشی ماندگار ثبت کنید”. – جیمز فلین ، نیویورکر، سال 2012.

 


می خواهیم یک آموزشگاه زبان کودکان در غرب تهران به شما معرفی کنیم. آموزشگاه زبان بادبادک یکی از بهترین آموزشگاه های ویژه کودکان در غرب تهران است.

آموزشگاه تخصصی زبان کودک بادبادک با استفاده از روش ها و شیوه های نوین زبان آموزان 3 تا 7 سال و 7 تا 14 سال را برای شرکت در آزمون های تافل و اخذ مدرک زبان انگلیسی تافل TOEFL برای کودکان ، آماده می نماید .

شیوه آموزشی که بادبادک را به نوعی بهترین آموزشگاه زبان کودکان در تهران نموده است و این موسسه از آن استفاده می کند کودکان شما بدون کوچکترین استرسی میتوانند با بازی و موسیقی و روشهای مختلف زبان انگلیسی را یاد بگیرند و ما به شما والدین عزیز توصیه می کنیم تا کودکان خود را در سنین ۳ تا 14 سالگی در آموزشگاه زبان ثبت نام کنید زیرا در نظر روانشناسان آموزش زبان دوم از سنین سه تا پنج سالگی و یا در سنین 7 تا 14 سال باید آغاز شود زیرا کودکان در این سنین به راحتی می‌توانند لحظه خود را تقویت کرده و در آینده بسیار راحت و با تسلط بیشتر به زبان انگلیسی صحبت کنند.

 

از ویژگی های مثبت این آموزشگاه دسترسی آسان و  وجود مربی های باتجربه و محیطی بسیار جذاب است. اگر تا بحال آموزشگاه زبان بادبادک را ندیده اید به شما توصیه می‌کنیم تا با ادرس های گفته شده مراجعه کنید و محیط  آموزشگاه و شیوه تدریس را خودتان مشاهده کنید و یا با تماس تلفنی مشاوره های لازم را دریافت کنیم.

 

 

 

 

مطالب پیشنهادی : 

 

آیا زبان انگلیسی برای کودک 3 سال مناسب است ؟

بله

آموزشگاه زبان کودکان 3 سال در صادقیه هست؟

بله آموزشگاه زبان بادبادک

آیا به کودک 5 ساله میتوان انگلیسی آموزش داد ؟

بله با مطالعه این مقاله پاسخ خود را به طور کامل دریافت میکنید.

Rate this post